3 Cara terbaik buat duit dengan bitcoin

Sebelum kita mengupas lebih lanjut bagaimana untuk menjana pendapatan melalui Bitcoin, mari kita lihat dari sudut shariah adakah Bitcoin berlandaskan shariah dan mengikuti garis panduan sistem muamalat islam

Datuk Dr. Mohd Daud Bakar, Pengerusi Majlis Penasihat Shariah Bank Negara Malaysia dan Pengerusi Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia Dalam satu pembentangan pada 29 November 2017, beliau menyimpulkan bahawa Bitcoin adalah patuh Shariah dan pelaburan dalam Bitcoin adalah harus, dan keuntungan yang diperoleh perlu dikenakan zakat.
Untuk mendapatkan info lebih lanjut tentang hukum bitoin ini anda boleh terus merujuk melalui lama rasmi pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
muftiwp.gov.my/artikel/bayan-linnas/2773-bayan-linnas-153-hukum-penggunaan-mata-wang-bitcoin

Bitcoin secara ringkas
Sejarah Bitcoin bermula pada 1 Feb 2011, di masa awal kemunculan harga 1 Bitcoin adalah hanya 1 USD. Dan kini setelah 10 tahun ia berada di pasaran harganya pada 8 Mac 2021 adalah USD 58,000.00 Harga tertinggi Bitcoin di catatkan di paras USD 61,722.00 pada 13 Mac 2021 baru ini.
Ada segelintir orang yang masih lagi tidak yakin dengan Bitcoin dan menyatakan tidak lama lagi harganya tiada nilai. Tetapi bagi yang mengikuti perkembangan bitcoin tentu sekali mereka akan menyangkal pandangan ini. Bitcoin kini di iktiraf sebagai matawang dan digunakan untuk tujuan pembayaran. Orang ramai dan syarikat-syarikat besar menerima bitcoin kerana ianya telah menyelesaikan masalah-masalah yang sering berlaku bila menggunakan wang Fiat dalam urusniaga. Bitcoin di cipta untuk mengatasi kelemahan daripada sistem wang fiat yang di kawal oleh kerajaan di negara-negara pengeluar matawang tersebut. Wang Fiat telah menyukarkan urusniaga rentas negara kerana pelbagai peraturan dan syarat yang ketat di kenakan oleh sesebuah negara. Melalui Bitcoin ianya telah menyelesaikan kelemahan dari sistem wang Fiat tersebut. Dan kini ramai orang mula menjana pendapatan daripada urusniaga bitcoin

3 Cara Mudah untuk Jana Pendapatan melalui Bitcoin
Mining
Kaedah ini banyak di gunakan sekitar dari tahun 2013 sehingga ke tahun 2018, pada waktu itu masih banyak lagi Bitcoin yang boleh di lombong dan agak mudah untuk kita mendapatkan hasil bitcoin dari perlombongan. Jumlah Bitcoin yang boleh kita lombong adalah sebanyak 21 Juta Bitcoin dan pada ketika ini sebanyak 18.5 Juta telah di lombong dan masih berbaki sekitar 3 juta lagi yang belum di lombong.
Pada tahun-tahun tersebut aktiviti perlombongan bitcoin begitu meriah, yang mempunyai banyak mesin perlombongan dapat memperolehi keuntungan yang lumayan. antara mesin-mesin perlombongan yang biasa di gunakan adalah D9 Antminer yang berharga sekitar Rm 15 ribu pada waktu tersebut.
Kini akibat kos perlombongan yang begitu tinggi terutamanya kos elektrik dan penghasilan bitcoin semakin sedikit menyebabkan aktiviti perlombongan bitcoin di Malaysia tidak lagi dapat di lakukan. Walaubagaimanapun masih ada segelintir yang masih melakukan aktiviti perlombongan ini tetapi dengan cara yang salah iaitu mencuri elektrik daripada TNB.

Contoh Mesin Bitcoi

Trading Sport Bitcoin di MT4
Trade Bitcoin secara Sport di MT4 merupakan pilihan paling popular, ramai rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti trading Bitcoin ataupun Crypto. Keuntungan yang di buat disini berdasarkan turun naik harga bitcoin di pasaran. kita membuat pembelian ketika harga bitcoin sedang naik dan kita menjual bitcoin ketika harga rendah. setiap urusniaga jual dan beli ini akan menghasilkan keuntungan. Untuk trading Bitcoin kita boleh melakukannya setiap hari selama 24 Jam. pasaran Bitcoin adalah pasaran aktif di mana setiap masa kita boleh melihat turun naik harga dalam pasaran. sekiranya anda ingin berdagang dalam Bitcoin, weltrade merupakan sebuah broker yang menawarkan option trading Crypto. anda boleh berdagang di Pair BTC/USD. Ia adalah sebuah broker yang kukuh telah berada di pasaran semenjak dari tahun 2006 dan mempunyai pejabat perwakilan di Malaysia. Di samping itu weltrade menawarkan platform yang mesra pengguna dan tiada comisyen di kenakan ketika trading serta spread yang bermula dari 0. 

Bagaimana untuk belajar Trade Crypto
Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Bitcoin serta mengetahui cara untuk trading. Weltrade Malaysia menyediakan kelas Pembelajaran secara Online dan percuma kepada anda. kelas Online ini di adakan setiap hari Isnin-jumaat jam 3.30 petang di Facebook Page weltrade . anda boleh like Page terlebih dahulu dan boleh mendapatkan notikasi live sebelum ia bermula. melalui kelas Online ini anda akan mengetahui cara untuk membuat analisa Bitcoin serta berita-berita ekonomi dunia yang memberi impak kepada pergerakan harga di pasaran. Pembelajaran ini akan di ajar Oleh sifu F, bekas pengurus bank yang kini aktif sebagai seorang trader serta Sifu S bekas IT Engeenier lulusan Universiti terkemuka dari Jepun yang kini adalah seorang Full Time Trader. mereka akan berkongsi pengalaman trading mereka bersama anda dan jika ada sebarang perkara yang tidak paham boleh ajukan terus semasa live sedang berlangsung

Chart BTC/USD
Kelas Belajar Trade Forex Kripto Minyak & Oil setap hari Isnin-jumaat jam 3.30 ptg -5ptg FB weltrade MY

Jika anda ingin trade Bitcoin secara Sport melalui mt4 anda boleh membuka akaun di weltrade dengan memilih type Digital. Weltrade menawarkan platform terbaik untuk anda berdagang dan menyediakan bank-bank tempatan untuk membuat deposit dan withdrawal serta kakitangan tempatan yang akan membantu anda ketika anda berdagang
my.weltrade.com/trading/type_account?r1=ipartner&r2=28439

Beli dan simpan Bitcoin
Beli dan simpan Bitcoin sangat popular di Malaysia, konsepnya sama seperti kita membuat pelaburan saham. Beli pada harga rendah dan jual pada harga tinggi.
sebagai contoh jika kita membeli 1 Bitcoin pada 5 March 2021 pada harga USD 46,212.00, kita simpan dan menunggu harga bitcoin naik. Dan jika kita lihat pada chart BTC/USD pada 13 March 2021 harga Bitcoin mencatatkan kenaikan di paras tertinggi iaitu pada harga 61,476.00 USD dan pada ketika ini jika kita menjualnya maka keuntungan yang kita akan dapat adalah USD 15,264.00 dan jika di tukarkan kepada Ringgit adalah sebanyak RM 65,582.4 .
Keuntungan ini diperolehi selama 8 hari bermula dari tarikh belian pada 5 Mac 2021. Anggaran keuntungan ini di ambil berdasarkan pembelian 1 Bitcoin. Namun tidak semua orang mampu untuk membeli 1 Bitcoin. jadi bagi kita mungkin kita boleh memulakan simpanan sekitar dari 0.1 Bitcoin ke 0.5 Bitcoin
Untuk membuat simpanan bitcoin dan membuat aktiviti jual beli anda perlu terlebih memahami cara untuk membaca arah pergerakan pasaran dan dapat menentukan hala tuju harga bitcoin. dengan pengetahuan ini ia akan membantu anda untuk membuat keputusan bila masa yang sesuai untuk membeli dan menjual.
Bagaimana untuk membuat aktiviti jual beli ini ?
Anda tidak perlu risau kerana di Malaysia banyak syarikat-syarikat yang di iktiraf oleh Suruhanjaya Security untuk menawarkan aktiviti perdagangan Bitcoin ini. antaranya adalah Luno Malaysia, SINEGY Technologies (M) Sdn. Bhd, Tokenize Technology (M) Sdn. Bhd

Kesimpulan

Mempelajari dan berdagang Bitcoin pastinya memberikan kebaikan, kerana ia boleh memberikan pulangan yang lumayan. Jadi adalah di galakkan kepada anda yang masih belum bermula untuk mempelajari terlebih dahulu tentang segala hal yang berkaitan bitcoin. Setelah anda mempunyai kemahiran dan pengetahuan yang cukup anda boleh bermula degan modal yang kecil dahulu.
Berdagang Bitcoin lebih mudah kerana kita dapat menyimpan, trading atau mining dalam satu masa. jadi kita dapat melihat bagaimana proses bitcoin itu. Bitcoin sama seperti wang Fiat yang mempunyai nilai dan diterima sebagai asset pembayaran. Agak sukar dalam masa terdekat bitcoin mengalami kejatuhan kerana bitcoin amat di perlukan dalam sistem kewangan pada masa kini

Related Posts

Scroll to Top
Send this to a friend