BTC Bertahan Di Paras 29k?

Kejatuhan harga Bitcoin mengejutkan para pelabur kerana merosot sekitar 20% ke paras terendah dalam masa 6 bulan, tetapi data menunjukkan derivatif memainkan peranan kecil dalam pembetulan harga.

Setelah pemulihan menjadi $ 41,000 pada 14 Jun, para pelabur atau hodl Bitcoin (BTC) mungkin menyangka bahawa penurunan bitcoin mungkin berakhir. Bagaimanapun, ia adalah tahap tertinggi sejak 21 Mei dan tarikh MicroStrategy (MSTR) mengumumkan tawaran hutang bernilai $ 500 juta yang berjaya.

Dana tersebut biasanya tersedia dalam satu atau dua hari bekerja, dan hasilnya akan digunakan untuk memperoleh lebih banyak Bitcoin untuk  syarikat risikan perniagaan. MicroStrategy mengikuti pengumpulan dana ini dengan mengejutkan lagi untuk menjual sehingga $ 1 bilion sahamnya untuk membeli lebih banyak Bitcoin untuk jangka masa panjang.

Walau bagaimanapun, penurunan 30% berlaku pada minggu berikutnya, menyebabkan Bitcoin mencapai tahap terendah sejak 22 Januari. Di paras $ 28,800 mungkin bertahan lebih kurang sekitar lima belas minit

Penjualan tersebut sebahagian besarnya disebabkan oleh perlombongan pelombong China setelah mereka dipaksa menghentikan operasi mereka secara tiba-tiba. pada 21 Jun, People’s Bank of China (PBoC) rasmi menegaskan bahawa semua bank dan institusi pembayaran “tidak boleh menyediakan pembukaan akaun atau pendaftaran untuk aktiviti yang berkaitan dengan kripto(matawag digital)

Niaga hadapan harus diperdagangkan pada tahunan 5% hingga 15% di pasaran, atau dikenali sebagai contango. Pada saat terburuk pada 22 Jun, asas ini berada pada tahap 2.5%, yang dianggap menurun

Tidak ada rasa panik daripada peniaga terkemuka

Indikator long dan short pedagang teratas dikira menggunakan kedudukan gabungan dari semua pelanggan, termasuk kontrak spot, margin, abadi dan kontrak futures. Metrik ini mengumpulkan pandangan yang lebih luas mengenai kedudukan efektif dari pelabur profesional.

top traders long-to-short ratio. Sumber: Bybt

Walaupun terdapat perbezaan pertukaran kripto, analysis  perubahan dari masa ke masa memberikan pandangan berharga. Pedagang terkemuka di Binance, misalnya, meningkatkan kedudukan pada long berbanding dengan short pada 22 Jun.

Di Huobi, terdapat beberapa peningkatan dalam pendedahan pendek  mereka, tetapi tidak ada yang luar biasa kerana indikator mencapai tahap yang sama dua hari sebelumnya.

Terakhir, peniaga teratas OKEx mengurang  pada 20 Jun dan sejak itu mengekalkan tahap 0.80 yang memihak kepada short sebanyak 20%.

Pembubaran niaga hadapan dijangka kurang dari usd 600 juta

perubahan harga tidak akan dapat meneka bahawa Bitcoin diperdagangkan di bawah $ 29,000 berdasarkan data pembubaran niaga hadapan.

futures sumber. Coinalyze.net

Kurang dari $ 600 juta dalam jangkaan  pada 22 Jun, lebih rendah daripada angka usd 750 juta pada hari sebelumnya. Sekiranya lama terlalu banyak, penurunan sekitar 20% dalam masa kurang dari dua hari akan mencetuskan pesanan berhenti dengan ukuran yang jauh lebih besar.

Data tidak menunjukkan tanda-tanda tekanan semasa jangka panjang atau kemungkinan perubahan negatif yang disebabkan oleh pasaran derivatif.

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend