NFP MINGGU INI AKAN BERI ARAH BARU PADA GOLD?

Harga emas memberi momentum negatif pada hari Isnin,28 jun 2021 , didagangkan di bawah $ 1780 akibat permintaan dollar as yang diperbaharui, kerana memberi impak pada hari Selasa 29 jun.para pelabur tetap tidak diendahkan oleh peningkatan kes akibat pandemik Delta covid di rantau APAC dan sekatan yang lebih ketat di Australia. Sementara itu, pesanan bercampur-campur dari data di keluarkan Fed mengenai inflasi dan dasar monetari membuat pedagang emas tidak melalukan tindakan agresif. turun naik harga emas akan datang walaupun hasil Perbendaharaan as mengumunkan menurun sehari sebelumnya. Harga emas kini menunggu data penting NFP AS yang dijadualkan pada hari Jumaat ini 2 july untuk petunjuk baru mengenai ekonomi dan langkah dasar Fed seterusnya. Sementara itu, data terhadap keyakinan para pengguna CB AS dan Fedspeak kemungkinan akan terus menjadi pemacu dalam pasaran utama. 

sumber:investing

Namun, fokus di tempat terbuka adalah pada peningkatan keprihatinan di kedua-dua Eropah dan sekarang Asia mengenai penyebaran pandemik coronavirus yang menimbulkan kerisauan yang berisiko.

Sebagai contoh, kota yang terpadat di Australia, Sydney, telah di kenakan perintah berkurung dan Indonesia juga menghadapi banyak kes harian dan di malaysia akan diperpanjang lagi tempoh berkurung dan Thailand juga telah mengumumkan sekatan baru di Bangkok dan wilayah lain baru-baru ini.

Pasar telah diposisikan untuk optimakan pada dunia pasca pandemik covid19 yang dipercepat mengenai vaksin global. Walau bagaimanapun, ramalan varian delta Covid dapat menyebar ke seluruh Eropah pada bulan-bulan musim panas yang memberi impak  melemahkan sentimen pasaran bagi pelabur.

Dolar AS secara umunya mengungguli berkaitan dengan penghindaran risiko seperti itu yang dapat memberi pembetulan harga emas yang jatuh setelah terjadinya penahanan dari data Fed yang di keluarkan sejak minggu lalu.

Pasaran emas masih dalam keadaan sideway sejak beberapa hari lepas kerana para pelabur masih mempertimbangkan akibat bercampur-campur data dari Federal Reserve, as dan prospek kadar pemulihan ekonomi global yang agak perlahan daripada yang dijangkakan. 

Dengan itu, berita optimis minggu lalu mengenai perjanjian infrastruktur AS membantu mengambil risiko untuj menjatuhkan dolar as, dan memberikan kenaikan logam berharga seperti emas dan silver. Rancangan infrastruktur yang bernilai sebanyak $ 1.2 trilion selama lapan tahun, di mana $ 579 bilion perbelanjaan baru.

Nonfarm Payrolls minggu ini akan menjadi data terpenting bagi pasaran logam kuning emas berharga kerana mungkin memberi dorongan baru untuk dollar as.

Dengan semua yang nyatakan, turun naik adalah rendah kerana pasar diselaraskan dengan pemikiran Fed bahawa data diharapkan dapat pemulihan yang kuat dalam kegiatan ekonomi yang berkaitan dengan pemulihan dari krisis pandemik covid19.

Sebilangan penganalisis meragui bahawa cetakan NFP akan mengeluarkan tajuk utama lebih dekat dengan 1 juta tanda. Lebih-lebih lagi, as mempunyai cuti umum pada 5 Julai untuk menyambut Hari Kemerdekaan

” Potensi laporan pekerjaan yang lebih kuat minggu ini juga dapat menghalang aliran positif pada pergerakan harga emas buat masa ini, ” kata penganalisis di TD Securities.

gold jika di lihat pada time frame harian di carta di bawah,masih dalam keadaan sideway,kemungkinan menunggu nfp pada hari jumaat ni untuk arah seterusnya,jika untuk kenaik target masih di sekitar resistance area 1888.85,jika penurunan di sekitar  support area 1745.37,untuk mencari peluang entry boleh rujuk time frame h4 atau h1 menggunakan kefahaman masing-masing (trading is about probability)jangan risiko kan reisk melebihi 2-3% untuk menggelakan kerugian teruk atau margin call

analisa forex mingguan 28 jun-2 july 2021

Bagi berminat nk trade atau nak jadi ib di,weltrade menawarkan beberapa jenis account,micro,premium,pro,ZuluTrade dan Digital

Untuk membuka akaun weltrade sila mendaftar melalui pautan link di bawah my.weltrade.com/trading/type_account?r1=ipartner&r2=28439

atau rujuk gambar rajah di bawah bagi mengisi ruang partner ,masukan no partner 28439 bagi memudahkan urusan melalui LD

Untuk Keterangan atau maklumat Lanjut boleh melalui Wassap,page fb WeltradeMY ,Youtube Channel,telegram dan IG Weltrademy
www.wassap.my/+60134099787
www.facebook.com/WeltradeMY
www.youtube.com/channel/UClUHYCMfSpQexT0Ay_Zs-hw/featured
t.me/weltrademalaysiaofficial
www.instagram.com/weltrademy/

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend