Crypto Long & Short: Pasaran Beruang Tidak Mengecewakan

Pada Q2, bitcoin (BTC, + 1,64%) mencapai paras tertinggi sepanjang masa (ATH) $ 64,888.99 dan mengakhiri suku tersebut turun 46% dari ATH pada $ 35,046.22. Penurunan tersebut, antara faktor lain, mendorong pasukan kami untuk membuat tuntutan berani dalam edisi Crypto Long & Short sebelumnya bahawa cryptocurrency secara rasmi berada di pasaran bear.

Penurunan harga mengundang sinis secara berturut-turut dan peniaga yang kaya dengan kertas yang tiba-tiba tiba-tiba “berada di dalamnya untuk teknologi,” tetapi pasaran beruang tidak perlu menimbulkan malapetaka bagi pelabur institusi. Bagi pelabur yang mempercayai nilai intrinsik bitcoin, eter (ETH, + 1,04%) dan cryptocurrency lain, pasaran beruang memberi tumpuan kepada alat dan metrik yang berguna untuk mengukur sentimen pasaran dan membentuk strategi pelaburan jangka panjang.

Salah satu metrik ini, MVRV, atau Nilai Pasaran hingga Nilai Sebenar, belum mencapai tahap tertinggi yang secara historis dicapai sebelum pengambilan untung, yang menunjukkan bahawa masih terdapat keuntungan yang belum direalisasikan di pasaran kripto di mana peniaga boleh memanfaatkan. Sebagai tambahan, metrik kedua yang dikenali sebagai Puell Multiple, yang dikira dengan membahagikan jumlah nilai dolar bitcoin yang dilombong dalam satu hari dengan purata bergerak 365 hari, merosot ke paras terendah satu tahun baru-baru ini, menandakan undervaluation BTC dan potensi penurunan momentum pasaran menurun.

Untuk melihat metrik ini dengan lebih mendalam dan cara pengiraannya, periksa CoinDesk Quarterly Review 2021 Q2 penuh di Pusat Penyelidikan.

Perkara ringkas yang harus saya sebutkan sebelum beralih dari perbincangan harga adalah hakikat bahawa harga eter meningkat 20% pada Q2, sementara bitcoin merosot 40%. Ini baru kali keempat sejak permulaan Indeks Harga Ether (ETX) CoinDesk pada tahun 2016 bahawa kedua-dua aset tersebut mencatatkan suku bercampur. Walaupun terdapat perbezaan yang unik, korelasi pulangan log harian 90 hari untuk BTC dan ETH tetap kuat dan tidak berubah, meningkat sekitar 0.75 sepanjang suku tahun ini.

China VS Bitcoin

Dalam berita lain yang terkenal dari suku terakhir ini, pemerintah China menindak perlombongan bitcoin di negara ini. Sekali lagi. Kali ini terasa berbeza. Terdapat khabar angin mengenai kemungkinan migrasi perlombongan bitcoin “timur ke barat” untuk beberapa waktu sekarang, tetapi ini adalah petunjuk pertama bahawa ia sebenarnya berlaku

Tindakan tegas antara Mei dan Jun di Qinghai, Mongolia Dalam, Yunnan dan Sichuan memaksa beberapa kolam perlombongan China ditutup atau mengurangkan operasi. Berikutan setiap peristiwa, hasrat Bitcoin – ukuran berapa banyak perbelanjaan penambang kuasa – terjejas secara negatif. Hashrate menyentuh 200 juta terahash sesaat pada Q2, dan berakhir suku ini di bawah 90 juta.

Hashrate kemungkinan akan meningkat kembali ketika pelombong yang berpangkalan di China memindahkan operasi mereka. Di sinilah terletaknya perjalanan sebenar. Ke mana periuk api ini pergi? Adakah mereka mengangkat pelantar mereka ke Maryland? Atau adakah mereka memindahkan operasi ke Kazakhstan? Adakah mereka terus berharap bahawa sikap pemerintah semasa melombong bitcoin akan berumur pendek? Kami tidak tahu pasti sekarang, tetapi di mana pelombong ini akhirnya akan memberi kesan yang bermakna pada campuran tenaga perlombongan bitcoin dan akan menjadi naratif penting untuk terus diperhatikan pada bulan-bulan mendatang.

Bitcoin Bukan “ Syiling Peledak”

Ketidakstabilan pasaran dan tindakan tegas terhadap perlombongan bitcoin, Bitcoin membuktikan dirinya sebagai teknologi yang layak diperiksa dan diinovasi pada Q2.

Pada 12 Jun 2021, penambang memberi isyarat sokongan mereka untuk peningkatan teknologi ke Bitcoin yang dikenali sebagai Taproot. Taproot adalah kumpulan tiga peningkatan yang bertujuan meningkatkan keselamatan, privasi dan skalabiliti rangkaian. Taproot adalah peningkatan paling ketara ke rangkaian Bitcoin sejak pengaktifan peningkatan keupayaan blok Segregated Witness pada tahun 2017.

Terdapat beberapa sudut Twitter yang mencirikan bitcoin sebagai “boomer coin” kerana ia adalah “teknologi lama, besar dan lambat.” Memang benar bahawa selama bertahun-tahun naratif “emas digital” bitcoin telah beralih ke arah “emas” daripada “digital”, tetapi dengan Taproot secara rasmi dikunci untuk diaktifkan pada bulan November ini, bitcoin adalah duit syiling boomer lagi. Bitcoin kini menjadi teknologi yang menyeronokkan dan menarik!

Sebagai gurauan, kemampuan Bitcoin untuk berubah dalam batas konsensus yang luas dan terdesentralisasi adalah penting. Perubahan besar pada Bitcoin tidak sering berlaku, dan beberapa yang berjaya membuatnya melewati proses pemerintahan yang meletihkan dan lambat perlu meluangkan masa untuk memahami. (Baca lebih lanjut mengenai Taproot.)

Buat masa ini, bitcoin mengekalkan statusnya sebagai emas digital sambil memperluas kes penggunaannya melebihi apa yang pernah dibayangkan oleh emas. Begitu juga optimis.

Buka Akaun Dagangan Anda Disini :
superforex.com/?x=ACMR

Related Posts

Analisa Fundamental

-Analisa fundamental adalah kajian dari data ekonomi dan kesannya akan

Apa itu kripto?

Asas Kripto harga Bitcoin berjaya tembus paras harga $7000, sudah

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend