‘Raja Bitcoin’ Brazil Ditangkap Kerana Terlibat dalam Penipuan $ 300 Juta

Polis Persekutuan Brazil menahan Claudio Oliveira semalam kerana kononnya terlibat dalam skim penipuan bernilai $ 300 juta. Oliveira, yang memiliki Bitcoin Bank, melaporkan peretasan bitcoin pada syarikatnya pada tahun 2019. Tetapi menurut siasatan polis, ini adalah jenayah berperingkat untuk menutup penarikan cryptocurrency ini. Polis Brazil turut merampas lapan buah kereta dan barang kemas.

Operasi Daemon, yang menindak skim Bitcoin Bank, mengakibatkan penangkapan empat lagi individu. Polis menggeledah 22 lokasi dalam salah satu operasi terbesar terhadap organisasi cryptocurrency di negara ini. 90 anggota polis mengambil bahagian dalam kejadian itu.

Polis mengatur pasukan petugas ini setelah Bitcoin Bank gagal bekerjasama dalam penyiasatan atas tuduhan peretasan Bitcoin palsu. Sementara pihak berkuasa menyiasat kejahatan itu, organisasi itu menerima perintah kehakiman yang memungkinkan mereka terus beroperasi. Oliveira kini menghadapi tuduhan penggelapan, pengubahan wang haram, organisasi jenayah, dan jenayah terhadap sistem kewangan nasional.

Polis mendapati bahawa Bitcoin Bank menjalankan blockchain peribadi yang disebut. Sekiranya pelanggan mendepositkan dana mereka, sistem ini memalsukan operasi yang menunjukkan pelanggan memperoleh keuntungan dengan sewenang-wenangnya. Tetapi dana masuk dan keluar menunjukkan ketidakkonsistenan dengan audit yang dibuat ke sistem oleh penyiasat forensik. Selepas penyitaan itu, Polis Persekutuan mengambil alih akaun cryptocurrency yang diuruskan oleh Bitcoin Bank. Namun, mereka mendakwa tidak ada dana yang cukup untuk membayar semua pemiutang.

Skim Ponzi yang dikatakan ini mempengaruhi lebih daripada 7,000 pelabur, termasuk pekerja dan penyedia perkhidmatan dari kumpulan itu. Namun, ini bukan kali pertama Oliveira bertanding dengan keadilan. Raja Bitcoin melakukan jenayah yang sama di AS, menurut penyiasat Brazil. Oliveira juga melakukan penyelewengan dan pemalsuan dokumen di Switzerland pada tahun 2000.

Dapatkan berita dan info terkini di www.weltrade.com.my

Bagi yang ingin berdagang secara Spot Trading. anda boleh membuka akaun di weltrade. Weltrade sebuah broker antarabangsa berlesen yang telah berada di pasaran semenjak dari tahun 2006 menawarkan platform dagangan kripto terbaik. anda boleh membuka akaun di weltrade dan memilih type Digital bagi dagangan kripto.
Untuk trade di weltrade tiada caj komisyen di kenakan ketika trading dan spread yang rendah.
anda boleh membuat deposit menggunakan pelbagai option pilihan seperti Online Bank, neteller, skrill, Perfect Money dan juga kripto

Untuk membuka akaun kripto di weltrade sila mendaftar melalui pautan link di bawah
my.weltrade.com/trading/tools?r1=ipartner&r2=10504

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend