Forecasts RBA semasa lockdown

Reserve Bank of Australia (RBA) diharapkan dapat melihat semula ramalan ekonomi asasnya jika penutupan di sebabkan wabak yang meluas hingga suku keempat 2021, lapor MNI, memetik sumber-sumber dari bank pusat.

Pengambilan utama

“Sekiranya penutupan Sydney berlanjutan hingga suku keempat tahun ini, maka RBA akan mempertimbangkan untuk melihat semula ramalannya terhadap apa yang disebutnya” jalan yang lebih lemah “dalam SoMP.”

“Dalam senario ini, inflasi diperkirakan 1.5% menjelang Disember 2023, jauh lebih rendah daripada sasaran RBA.”

RBA mengharapkan lonjakan pengangguran jangka pendek dan melonjak ke PDB pada suku ketiga, tetapi pemulihan yang kuat ketika perkembangan berakhir. RBA secara konsisten mengatakan bahawa kebijakan ini berdasarkan pada pemulihan setelah keadaan lockdown akan mereda, tetapi juga telah mencadangkan kemungkinan ada senario lain.

RBA sedar bahawa pemerintah negara bagian New South Wales memiliki tanggapan berbeza terhadap lockdown dan lebih minat untuk membuka ekonomi daripada di Victoria, di mana pemerintahnya jauh lebih kukuh.

RBA juga percaya pengaturan kebijakannya yang ada cukup  untuk membantu mendorong pemulihan, dan pelonggaran moneter lebih lanjut akan mengalami kelewatan sekitar enam bulan sebelum berlaku. Pada masa itu, RBA menjangkakan bahawa seluruh Australia akan keluar dari keadaan kemelutan. “

sentimen di sekitar Federal Reserve, pandemik global masih berlaku dan merupakan ancaman besar pada pasaran kewangan dan komoditi.

Pasaran telah membuat harga dalam pemulihan yang hebat dengan jangkaan permintaan sudah lama yang mendorong kedua-dua aktiviti ekonomi dan harga pasaran meningkat dengan cepat setelah wabak pandemik dan panik itu mulai mereda.

Walau bagaimanapun, muculnya varian virus dalam bentuk varian delta baru telah membuat para pelabur terus maju dan menjangkakan lebih banyak penurunan dalam aktiviti ekonomi global, dan mungkin di pasaran.

Ini dapat dikatakan secara khusus merujuk kepada negara-negara di mana pemberian vaksinasi belum cukup untuk mengatasi varian coronavirus berjangkit seperti di Australia.

Ahli epidemiologi mengatakan varian Delta telah terbukti sebagai yang paling berjangkit dan menular dari semua jenis sejak kebelakangan  ini.

Di mana terdapat kelemahan dalam sistem pertahanan Australia, ia berhasil memanfaatkannya.

Akibat varian delta juga memberi kegagalan dalam program vaksinasi di Australia.

Australia adalah yang terakhir di antara negara-negara OECD ketika datang ke pelacaran vaksinasi.

Pakar telah memberi amaran bahawa Delta kemungkinan akan mengubah pesekitaran akibat virus covid di Australia untuk selamanya.

Dengan vaksinasi tidak dapat dicapai sehingga 2022, dan warga Australia yang baru pulang dari luar negara, ancaman Delta akan berlanjutan, kata para pakar.

Hanya sekitar 24% orang yang berumur 16 tahun ke atas diberi vaksin sepenuhnya.

Sementara itu, Australia sedang berjuang untuk mengatasi tekanan Delta yang bergerak pantas yang telah menjatuhkan dua kota terbesarnya, Sydney dan Melbourne, ke dalam melaksanakan total lockdown yang agak sukar.

New South Wales adalah salah satu dari sejumlah negara Australia yang berjuang untuk menahan wabak terbaru itu, yang menyebabkan penutupan di beberapa bandar terbesar di negara ini.

Sekurang-kurangnya 10 juta orang di seluruh Australia menghadapi sekatan covid, sekitar 40% daripada populasi negara itu.

Beberapa bandar wilayah yang tersebar di seluruh NSW juga terpaksa ditutup setelah kes-kes baru, menimbulkan kebimbangan bahawa virus ini menyebar luas di luar kawalan.

Ramalan asas RBA masih berlaku dalam lockdown – MNI

Seperti yang berlaku, dengan varian delta menyebar dan memaksa pemanjangan penutupan, itu kelihatan tidak mungkin.

Dasar akan bertindak balas terhadap ini, dengan sokongan pemerintah yang lebih besar dan Lembaga RBA mungkin akan mempertimbangkan persoalan kelewatan pada mesyuarat September, kata penganalisis di ANZ Bank.

Ini boleh menggagalkan Aussie, terutama jika ada pergerakan dolar AS ke tertinggi baru-baru ini bergantung pada pengumuman rasmi mengenai penurunan waktu dari Fed, yang diharapkan baik di Jackson Hole, 26-28 Ogos, atau pertemuan Fed September.

Acara Aussie akan ditonton

RBA minit (17 Ogos): Perbincangan mengenai tindak balas dasar terhadap penutupan baru-baru ini akan menarik.

Indeks harga upah, Q2 (18 Ogos): Pertumbuhan gaji meningkat mendadak hingga 1.9% YoY.

Pekerjaan, Jul (19 Ogos): Kami menjangkakan pekerjaan nasional akan mengalami kemerosotan pada minggu-minggu awal penutupan Sydney.

Ucapan RBA, (20 Ogos): Chris Kent, Penolong Gabenor (pasaran kewangan), bercakap kepada Persidangan FX Markets 2021.

Sumber: ANZ Bank

Untuk membuka akaun weltrade sila mendaftar melalui pautan link di bawah

my.weltrade.com/trading/type_account?r1=ipartner&r2=28439

atau rujuk gambar rajah di bawah bagi mengisi ruang partner ,masukan no partner 28439 bagi memudahkan urusan melalui LD

Untuk Keterangan atau maklumat Lanjut boleh melalui Wassap,page fb WeltradeMY ,Youtube Channel,telegram dan IG Weltrademy
www.wassap.my/+60134099787
www.facebook.com/WeltradeMY
www.youtube.com/channel/UClUHYCMfSpQexT0Ay_Zs-hw/featured
t.me/weltrademalaysiaofficial
www.instagram.com/weltrademy/

Related Posts

USD Market outlook

USD menguat selepas info berita yang di keluarkan khamis 16

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend