Fiat Money vs Cryptocurrency

Ringkasan

Kesemua bentuk wang yang berkesan hendaklah bertindak sebagai medium pertukaran, simpanan nilai dan unit akaun. Seterusnya, Kedua-dua wang fiat dan mata wang kripto(cryptocurrency) memberikan perkhidmatan utiliti ini, namun berlainan dalam beberapa cara utama. Sementara itu, Wang Fiat merupakan tender yang sah dimana nilai yang terikat pada mata wang yang dikeluarkan kerajaan, seperti dolar A.S.,Walaubagaimana pun, mata wang kripto(cryptocurrency) adalah aset digital yang memperolehi nilainya daripada blockchain asalnya. Selain itu, Terbitan dan tadbir urus mata wang fiat ditentukan dan dikawal oleh bank pusat, manakala protokol, kod dan komuniti blockchain mengawal Cryptocurrency (mata wang kripto). Disamping itu, Pengedaran fiat memerlukan pengantara, namun sebaliknya mata wang kripto bergantung kepada rangkaian yang diedarkan dan terdesentralisasi untuk membolehkan transaksi “tidak amanah”.

Wang Semakin Berkembang

Wang merupakan keperluan untuk sebarang transaksi kewangan dan merupakan perwakilan nilai yang diterima secara kolektif di seluruh dunia. Pada zaman era awal tamadun, masyarakat menyifatkan dan menyamakan wang di dalam ternakan seperti lembu, kambing, dan unta. Seterusnya, segala-galanya daripada cengkerang cowrie kepada garam melihat penggunaan meluas sebagai bentuk wang, sebelum memberi laluan kepada bentuk syiling logam berharga yang lebih dikenali. Pada hari ini, wang fiat — tender sah keluaran kerajaan tanpa nilai intrinsik — mewakili lelaran wang yang paling dominan. Sementara itu, Bagi kebanyakan orang, bil kertas dan syiling ialah satu-satunya bentuk wang yang pernah mereka ketahui.

Selain itu, seperti yang di lihatkan oleh sejarah kepada kita, wang ini akan berkembang, dan peringkat seterusnya ialah di hadapan kita. Seterusnya, Kemunculan teknologi rantaian dan mata wang kripto(cryptocurrency) semenjak dekad yang lalu memberikan kemas kini asas kepada sistem wang dan nilai dunia. Sementara itu, Direka pada rangkaian rantaian blok terdesentralisasi, mata wang digital seperti bitcoin (BTC) dan eter (ETH) dimana ianya tidak dikawal oleh satu badan kerajaan dan menawarkan peluang yang besar untuk rangkuman kewangan di seluruh dunia.

Apakah yang menentukan sama ada cryptocurrency (mata wang kripto) merupakan sejumlah wang? Semuanya datang bagi memenuhi tiga kriteria atau ciri utama:

Kegunaan Wang

Kesemua bentuk wang yang berkesan hendaklah berfungsi sebagai penyimpan nilai, perantara pertukaran dan unit akaun. Tidak memenuhi keperluan ini, wang tidak boleh mencapai utiliti berskala.

Penyimpan nilai: Semua bentuk wang hendaklah berfungsi sebagai penyimpan nilai. Oleh yang demikian, mesti mempunyai keyakinan yang meluas bahawa wang akan mengekalkan nilainya. Seperti contoh, apabila syarikat mengeluarkan invois $200 kepada pelanggan, ia perlulan yakin bahawa $200 mempunyai nilai yang sama (atau hampir sama) 30 hari keluar. Seterusnya, Tanpa kestabilan nilai, tiada insentif bagi menggunakan sesuatu sebagai wang, kerana risiko penurunan nilai ialah terlalu tinggi.

Mahupun majoriti mata wang fiat boleh dipercayai, wujud banyak pengecualian yang tertakluk pada inflasi mata wang dan dasar monetari yang tidak berkesan. Selain itu, sementara tempoh awal evolusi di dalam ruang mata wang kripto(cryptocurrency) dan rantaian blok ini telah ditandai dengan naik turun pasaran yang sangat ketara, kemunculan stablecoin (aset digital stabil harga dengan struktur cagaran asas) memperkukuhkan kes penggunaan mata wang digital sebagai penyimpan nilai. Menambat nilai Cryptocurrency (mata wang kripto) kepada aset asas (wang fiat, kripto atau komoditi) telah membawa fungsi dan peranan simpanan nilai yang boleh dipercayai kepada mata wang kripto.

Perantara pertukaran: Wang hendaklah berbentuk pembayaran yang diterima secara meluas. Seterusnya, Kedua-dua pihak dalam urus niaga perlu berkongsi persepsi nilai. Sebagai contoh, seseorang menawarkan untuk membayar pengasuh mereka dalam wang Monopoli dan disebabkan wang Monopoli tidak ada nilai yang dirasakan (di luar konteks permainan Monopoli), pengasuh tidak akan menerimanya sebagai satu bentuk pembayaran.

Selain itu, ramai yang merasa ragu-ragu untuk menerima mata wang kripto(cryptocurrency) sebagai satu bentuk pembayaran apabila ianya mula diperkenalkan pada tahun 2009. Disamping itu, perkembangan pesat dan penggunaan pasaran(market) mata wang digital menunjukkan penerimaan mata wang kripto yang semakin meningkat  dan maju pada peringkat individu dan institusi. Sebagai contoh, pada Musim Gugur 2020 PayPal mula menawarkan A.S.

Pemegang akaun berupaya untuk berdagang beberapa mata wang kripto(cryptocurrency) — Bitcoin, Ethereum, Bitcoin Cash dan Litecoin untuk bermula — dan ia mempunyai plan untuk melanjutkan perkhidmatan ini bagi memilih pasaran(market) antarabangsa pada separuh pertama tahun 2021. Walaupun mata wang fiat kekal sebagai medium pertukaran yang utama, mata wang kripto merupakan membentuk asas yang luar biasa apabila semakin ramai orang mula menyedari nilai aset digital.

Unit akaun: ianya berfungsi dan berperanan sebagai satu unit akaun, wang harus dapat menentukan harga urus niaga kewangan secara berkesan mengutamakan nilai produk dan perkhidmatan yang berlainan di seluruh ekonomi dalam hubungan antara satu sama lain. Sebagai contoh, tilam $600 lebih berharga daripada topi $30.

Selain itu, Dengan adanya mata wang fiat, dasar monetari oleh bank pusat digunakan bagi  mengurus nilai setiap mata wang yang berhubung dengan mata wang lain. Oleh yang demikian, Dengan mencetak wang atau melaraskan kadar faedah bagi peminjaman, kerajaan cuba untuk menaikkan atau menurunkan nilai mata wang fiat mereka. Sementara itu, Nilai setiap unit crypto bergantung pada harga pasaran(market) crypto semasa.

Bagi menjadi unit akaun yang sah, setiap unit wang juga hendaklah boleh dibahagikan. Sebagai contoh, dolar fiat boleh dipecahkan kepada suku, dime, nikel dan sen. Cryptocurrency (Mata wang kripto) amat sesuai dengan kebolehpecahan kerana ianya bersifat digital. Sebagai contoh, BTC boleh dibahagikan kepada unit sekecil satu satoshi, iaitu seratus juta daripada satu bitcoin.

Di luar keperluan ini, wang juga hendaklah bersifat tahan lama, mudah alih, seragam, limit dan terhad dalam bekalan dan diterima secara meluas. Dapat dilihat bahawa wang fiat yang kami gunakan hari ini memenuhi kesemua kriteria ini, oleh itu ia digunakan secara universal.

Dapatkan Iphone 13 PRO MAX dengan berdangang dengan broker weltrade,maklumat lanjut boleh layari my.weltrade.com/promotions/iphone/

Terbitan dan Tadbir Urus

Kritikan utama terhadap wang fiat adalah ianya tidak ada nilai intrinsik, namun sebaliknya memperolehi nilai yang dapat dilihat daripada statusnya sebagai wang yang sah. Sementara itu, Nilai wang Fiat ini berkait rapat dengan keputusan yang di lakukan oleh pihak berkuasa pusat, iaitu kerajaan dan bank pusat, berkaitan dasar monetari dan fisikal mereka. Bagi mata wang fiat diterbitkan, bank pusat hanya memberikan pesanan.

Sebagai alternatif, mata wang kripto(cryptocurrency) memperolehi nilai intrinsik daripada blockchain asalnya, di mana dasar monetari telus dan ditulis ke dalam pangkalan kod protokol. Selain itu, Walaupun mata wang kripto selalunya tidak mempunyai dasar fiskal, ianya penting untuk diingat bahawasanya dasar monetari mereka tertakluk kepada tadbir urus dan mekanisme konsensus protokol itu sendiri, dan bukannya satu pihak berkuasa pusat.

Disamping itu, Kebanyakan rangkaian blockchain hari ini bergantung kepada mekanisme konsensus yang dikenali sebagai Proof of Work atau Proof of Stake bagi mencetak syiling baharu dan banyak, namun bukan semua, terdapat bekalan syiling terhad yang diprogramkan ke dalam protokol. Sesudah ditempa mahupun dicetak, kedua-dua mata wang kripto(cryptocurrency) dan mata wang fiat dapat dibeli di bursa dan dipegang sebagai pelaburan, didagangkan bagi aset lain atau ditukar dan dibelanjakan sebagai balasan untuk barangan dan perkhidmatan.

Pertukaran Nilai

Kecuali bagi pertukaran tunai, urus niaga menggunakan mata wang fiat terjadi dalam infrastruktur perbankan tradisional. Dalam kebanyakan kes, perantara diperlukan bagi memudahkan pertukaran dana antara dua pihak. Selain itu, Orang yang menggunakan kad kredit atau apl perkhidmatan kewangan untuk membeli barangan runcit melakukan cara demikian melalui syarikat teknologi pembayaran seperti Visa atau PayPal. Seterusnya, Orang yang menghantar wang kepada saudara-mara di negara lain melibatkan peniaga, akan menggunakan perkhidmatan wayar seperti Western Union bagi memudahkan pemindahan.

Selain itu, Urus niaga menggunakan mata wang kripto, bagaimanapun, terjadi melalui rantaian blok dan tidak memerlukan perantara berpusat, serta-merta memberikan pengguna sistem lebih kebebasan. Seterusnya, Transaksi disahkan dan direkodkan oleh rangkaian peserta yang diedarkan dan terdesentralisasi melalui mekanisme konsensus protokol blockchain itu.

Wang Semakin Berkembang

Seperti mana yang telah dibuktikan oleh sejarah, wang dan sistem yang menyokongnya akan semakin berkembang. Daripada cengkerang cowrie kepada kripto, bentuk dan teknologi mungkin berubah, akan tetapi keperluan dan penggunaan dari sudut nilai, pertukaran dan perakaunannya  tetap sama. Walaupun mata wang fiat masih merupakan bentuk wang yang dominan dan utama, mata wang kripto dan teknologi blockchain yang menyokongnya berkemungkinan mewakili langkah seterusnya dalam evolusi wang.

berminat sebagai IB weltrade?

Weltrade menawarkan pembayaran komisyen sehingga 85% Per lot

Contoh komisyen 20 USD per lot jika client anda trade Gold

Kami juga menyediakan content pemasaran untuk anda kongsi kepada pelanggan serta team Support Malaysia yang akan membantu anda dan client jika ada sebarang masaalah

Kami juga sediakan Team support telegram untuk sebarang pertanyaan dn masaalah di

t.me/+d-evygJ_iP9jYWU9

Juga menyediakan Analisa dan signal harian melalui

www.majalahtrader.com
www.weltrade.com.my

Telegram
get daily analisys on Forex Crypto Gold Oil.
t.me/weltrademalaysiaofficial

Telegram (t.me/weltrademalaysiaofficial)
Weltrade Info and Signal
get daily analisys on Forex Crypto Gold Oil.

untuk membuka account weltrade boleh melalui link di bawah

my.weltrade.com/trading/type_account?r1=ipartner&r2=10504

Untuk Keterangan atau maklumat Lanjut boleh melalui Wassap,page fb WeltradeMY ,Youtube Channel,telegram,IG dan Tiktok
www.wassap.my/+601110666609 @ www.wassap.my/+60134099787
www.facebook.com/WeltradeMY
www.youtube.com/channel/UClUHYCMfSpQexT0Ay_Zs-hw/featured
t.me/weltrademalaysiaofficial
www.instagram.com/weltrademy/

Tiktok weltrade malaysia

 vt.tiktok.com/ZSJoLT2yB/

Related Posts

Scroll to Top
Send this to a friend