EUR/USD Fundamental Outlook

ECB Menaikan 50 mata asas yang lebih besar daripada jangkaan dalam kadar pembiayaan semula utamanya.

Selain itu, Bank Pusat Eropah menaikkan kadar faedah penanda arasnya buat kali pertama dalam tempoh sebelas tahun dengan pergerakan lebih besar daripada jangkaan sebanyak 50 mata asas sambil menandakan kenaikan selanjutnya akan berlaku ketika rantau ini bergelut dengan inflasi terpantas dalam rekod.

Sementara itu, ECB meningkatkan kadar penanda aras pembiayaan semula sebanyak 50 mata asas, kepada 0.5%, sambil mengambil kemudahan depositnya, yang telah ditetapkan dalam wilayah negatif semenjak tahun 2014 kepada 0% dan kadar pinjaman marginalnya kepada 0.75%. Di samping itu, Ia juga melancarkan rancangan untuk mempertahankan harga bond bagi negara anggota yang berhutang yang digelar sebagai Instrumen Perlindungan Penghantaran, atau TPI.

Seterusnya, “Majlis Pentadbiran menilai bahawa adalah sangat wajar untuk mengambil langkah pertama yang lebih besar pada laluan normalisasi kadar dasarnya daripada yang diisyaratkan pada mesyuarat sebelumnya,” kata ECB. “Pada mesyuarat Majlis Pimpinan yang akan datang, normalisasi kadar faedah selanjutnya adalah sangat sesuai.”

“Pemuatan hadapan (frontloading) hari ini untuk keluar daripada kadar faedah negatif membolehkan Majlis Pentadbiran membuat peralihan kepada pendekatan mesyuarat demi mesyuarat untuk keputusan kadar faedah,” tambah kenyataan ECB itu. Sementara itu, “Laluan kadar dasar masa depan Majlis Tadbir akan terus bergantung kepada data dan akan membantu mencapai sasaran inflasi 2% dalam jangka sederhana.”

Selain itu, Euro ditandakan 0.65% lebih tinggi daripada paras sebelumnya berikutan keputusan kadar ECB, dan menambatnya pada 1.0255 berbanding dolar AS selepas jatuh ke parity buat kali pertama dalam 20 tahun awal bulan ini.

Sementara itu, Saham U.S. (stocks pared) mengurangkan beberapa penurunan awal mereka, dan ianya juga terima sebahagiannya kepada dolar yang lebih lemah, dengan kontrak niaga hadapan terikat dengan Purata Perindustrian Dow Jones yang menunjukkan penurunan 10 mata loceng pembukaan dan yang dikaitkan dengan S&P 500 berharga untuk keuntungan 8 mata .

Di samping itu, ECB berkata TPInya “akan memastikan bahawa pendirian dasar monetari dihantar dengan lancar merentasi semua negara kawasan euro”, memandangkan peminjaman berlebihan, kegawatan politik dan prospek tempoh pertumbuhan ekonomi yang lebih perlahan yang berpanjangan boleh menyebabkan kenaikan kadarnya menjadi lebih besar dan memberi kesan kepada negara anggota tertentu berbanding negara lain.

Dari sudut Fundamental Matawang EURO akan mengukuh dalam temppoh jangka masa panjang,jika berlakunya retracement bagi pair eurusd boleh cari peluang untuk membeli di paras terendah,di mana pada jam 2 pagi khamis waktu malaysia jangkaan pada report USD akan mengukuh dalam tempoh masa singkat (FED Naikan interest rate USD

Sumber:forexfactory

usaha Fed untuk menurunkan inflasi kepada sasaran 2% akan mewujudkan kemelesetan, 63% berkata ia akan dan hanya 22% berkata ia tidak akan. Pada masa yang sama, 30 responden – termasuk pengurus dana, penganalisis dan ahli ekonomi – meletakkan peluang 55% pada kemelesetan dalam tempoh 12 bulan akan datang, meningkat 20 mata daripada tinjauan Mei.

 beberapa petunjuk mencadangkan ekonomi A.S. mungkin sudah berada dalam kemelesetan atau hampir dengannya.” Walaupun kebimbangan kemelesetan yang semakin meningkat, Fed dijangka akan menaikkan dan meneruskan kenaikan sehingga akhirnya, pada tahun depan, ia mengurangkan kembali kadar faedah. Semua kecuali satu responden meramalkan kenaikan kadar faedah 75 mata asas (0.75 mata peratusan) pada mesyuarat minggu ini; penentang tunggal meramalkan pergerakan mata peratusan penuh. Ramalan purata kemudiannya menyaksikan kadar dana Fed mencecah paras tertinggi 3.8% pada Mac 2023. Ia kemudiannya dilihat menurun kepada 3.1% menjelang akhir tahun 2023 dan 2.9% menjelang akhir 2024.

 Kemelesetan pada bulan Disember Daripada mereka yang meramalkan kemelesetan dalam tempoh 12 bulan akan datang, kebanyakan percaya ia akan bermula pada bulan Disember dan kebanyakan berpendapat ia akan menjadi sederhana. Pada masa yang sama, ramalan pertumbuhan purata telah menurun secara mendadak. Ramalan KDNK telah dikurangkan untuk setiap suku tahun ini dan setiap tahun untuk tahun ini dan seterusnya. Sebagai contoh, responden pada bulan Januari telah meramalkan pertumbuhan 2022 pada 4.7%. Dalam tinjauan berturut-turut yang meramalkan telah dikurangkan kepada hanya 0.7% sekarang. Kadar pengangguran dilihat meningkat sebanyak 0.8 mata peratusan tahun depan kepada 4.4%, manakala CPI melonjak kepada 6.75% sebelum menurun tahun depan kepada 3.35%.

Sumber:CNBC Fed Survey

Dari sudut teknikal pula bagi currency EURUSD

Bagi Trader Yang Ingin Trade Sendiri boleh join Weltrade,kami sediakan benefit pada trader-trader di luar sana,belajar trade dan follow free signal seperti paid signal provider percuma, bookmap gold dan tradingview premium live

Signal Paid Provider Free,boleh Tonton di YouTube Majalahtrader

Bookmap GOLD,boleh Tonton live di YouTube Weltrademalaysia

Education Bookmap percuma t.me/+JetSe33YA0U2ZDk1

Rebut peluang sempena menjelang Merdeka 2022

BONUS 100% SUPPORT MARGIN FLOATING DI LANJUTKAN SEHINGGA 31 AUGUST 2022 BAGI PENDAFTARAN ACCOUNT BERMULA 18 JULAI 2022 (NEW CLIENT) BONUS UNTUK 1x CLAIM SAHAJA UNTUk DEPOSIT 1X
‐———————————-

ADA LAGI BERITA GEMBIRA

Anda juga akan mendapat bonus tambahan Spiner / astrocard jika membuka acc di Mt5

LAGI ADA BERITA GEMBIRA

Kami juga memberi tool terbaik bernilai Rm 700 bagi langganan bulanan secara percuma kepada pelanggan weltrade

access bookmap Gold XauUSD
TradingView Premium
Paid Signal Provider

sila buka akaun melalui link di bawah
my.weltrade.com/partners/?r1=ipartner&r2=32679

Selepas register sila wassap no ID ke www.wassap.my/+601169701393/EXTRA100

Masukkn promokod Extra100 ketika deposit

Min deposit 25 USD max bonus 10K USD (1x Claim sahaja untuk new trader)

Selain itu anda juga layak mendapatkan I phone pro Max 13 dengan mencukupkan 300 lot trading

Jika membuat deposit 100 USD ke atas kami syorkan membuka akaun Type PRO kerana ianya Spread rendah, akaun STP/ECN dan tiada Caj Komisyen

Anda pelanggan lama?

kongsikan info ini kepada rakan melalui link affiliate anda untuk menjana pendapatan sebagai Introducing Broker

untuk keterangan lanjut
Sila join Telegram Weltrade Malaysia Support
t.me/+d-evygJ_iP9jYWU9.

 

Related Posts

METAFIZIK

zaman sekarang yang semakin mecabar, Duit semakin hilang nilai dengan

minyak phero c

Serum Pemikat ini untuk merawatUntuk yang inginkan kebahagian kesetiaan Dan

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend