PENGETAHUAN ASAS BOOKMAP – AnalisaGold.com


Apa itu bookmap? Bookmap ialah perisian dagangan (software) yang menggambarkan kecairan buku pesanan (oder book) dengan cara yang mudah difahami.Kita boleh melihat data yang sebelum ini tidak kelihatan dan evolusi terkini bagaimana untuk melihat aktiviti dipasaran dan ia membuka banyak cara baru untuk melihat corak dagangan.Banyak teknik boleh disesuaikan dengan melihat bookmap yang sebenarnya mempunyai pelbagai kelebihan yang akan menutupi kekurangan teknikal analisa.

Gabungan candle stick akan menghasilkan corak yang biasa digunakan untuk analisa teknikal dan yang paling utama adalah terbentuknya harga siling dan lantai yang dikenali sebagai support dan resistance. Dan ini mencetuskan banyak teknik yang boleh membuat untung dipasaran.

Untuk membuat keuntungan dalam pasaran kita akan melakukan beberapa analisa untuk meramal di manakah harga akan berhenti,memantul semula atau akan meneruskan perjalanan.

Sebelum kita mengenali cara bookmap berkerja kita mestilah tahu dahulu basic candle stick dan jenis trend yang biasa berlaku di dalam market yang dihasilkan dari pembentukan candlestick.

Bagaimana candle stick terbentuk? Di bawah ini adalah gambarajah candlestick yang menunjukkan adanya harga : OHLC

Pembukaan (open) = Harga permulaan pada setiap pergerakan candlestick

Tinggi (high) = Harga tertinggi yang pernah sampai

Rendah (low) = Harga terendah yang pernah sampai

Penutupan (close) = Harga terakhir sebelum pembentukan candle baru.

Cara pembentukan candle Bullish ialah harga bermula dari bawah iaitu open kemudian low dan high dan berakhir dengan close pada harga tertinggi.

Manakala cara pembentukan candle bearish ialah ia bermula dari atas iaitu open kemudian high dan low dan berahir dengan close pada harga terendah.



Source

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend