Ulasan minggu ini. Dolar AS hampir tiada peluang untuk kenaikan. Kesinambungan gerakan “penolakan”. Indeks PCE

 Isnin, 18 Disember Dolar mungkin sedikit mengukuhkan kedudukannya

Pada awal minggu bekerja  tiada berita yang sangat penting. Statistik zon euro akan menjadi tumpuan. Dengan pembukaan sesi Eropah dengan data oleh  indeks sentimen perniagaan di Jerman, diterbitkan oleh kumpulan penyelidikan CESifo. Ia adalah penunjuk utama keadaan dan jangkaan semasa dalam sektor perniagaan Jerman. Menurut data awal, penunjuk itu akan meningkat kepada 87.6 mata pada bulan Disember.
Juga pada hari Isnin, wakil ECB Isabel Schnabel dan Philip Lane akan berucap. Jika mereka menyebut topik dasar monetari, ia mungkin memberi kesan pada kadar EURUSD.
Walau bagaimanapun, kedua-dua acara ini  tidak mempunyai impact yang significant dan bukan berita utama.  Jadi dolar mungkin cuba meneruskan pergerakan yang bermula Jumaat lalu.

Selasa, 19 Disember. Dolar mungkin mengalami tekanan

Semasa sesi dagangan AS pada hari Selasa, data pasaran hartanah AS akan dikeluarkan. Dijangkakan bahawa dinamik permit bangunan akan berkurangan, serta memulakan pembinaan rumah baru. Sehubungan dengan ini, dolar mungkin mengalami tekanan.

Rabu, 20 Disember. Dolar AS mungkin mengalami sedikit sokongan

Acara utama pada hari Rabu ialah pelepasan data mengenai indeks keyakinan pengguna di AS. Bulan lepas dinamik adalah positif, dan bulan ini penganalisis menjangkakan pertumbuhan akan berterusan. Tahap keyakinan yang tinggi menunjukkan pertumbuhan ekonomi, yang memberi kesan positif kepada dolar AS.
Tetapi data mengenai jumlah jualan rumah di pasaran sekunder AS mungkin keluar dalam julat negatif, dan ini boleh menghalang pertumbuhan penuh dolar.

Khamis, 21 Disember. Dolar AS mungkin mengalami tekanan

Pada hari ini, anggaran akhir pertumbuhan KDNK AS pada suku ketiga akan diterbitkan. Data sebelum ini dijangka tidak akan berubah, jadi pasaran mungkin mengabaikan berita tersebut.
Juga pada hari Khamis, statistik mengenai tuntutan awal untuk faedah pengangguran di AS akan diterbitkan. Penunjuk itu dijangka meningkat, dan ini adalah faktor negatif untuk dolar.

 Jumaat, 22 Disember. Dolar AS mungkin berada di bawah tekanan

Jumaat mungkin bertukar menjadi hari paling panas dalam seminggu untuk pedagang.
Pada hari ini, Biro Analisis Ekonomi AS akan menerbitkan data mengenai indeks harga Perbelanjaan Penggunaan Peribadi (PCE), yang digunakan oleh pegawai FOMC sebagai penunjuk inflasi. Menurut data awal, indeks PCE dijangka kekal tidak berubah pada asas bulanan, manakala pada asas tahunan ia dijangka menurun sebanyak 0.1%.

Perlu diingat bahawa jika penunjuk ini melangkaui ramalan, lebih banyak turun naik akan kembali ke pasaran. “Zon merah” mungkin menghantar dolar ke dalam kalah mati, manakala “zon hijau” mungkin memberikan sokongan.

Apakah yang perlu dijangkakan oleh peniaga? Model “Tolak” pada carta DXY

Secara umum, latar belakang asas semasa tidak memihak kepada dolar. Penarikan semula hari Jumaat adalah disebabkan oleh data PMI yang lemah.

Walaupun Candle  Jumaat ditutup berhampiran paras tertinggi, ia gagal menutup lebih separuh daripada Candle hitam sebelumnya. Ini membentuk corak kesinambungan “tolak” dan merupakan isyarat kemungkinan pergerakan menurun yang berterusan dalam indeks dolar.

ECN.Broker telah berada di pasaran semenjak dari tahun 2015 dan memasuki pasaran Malaysia bersama Staf tempatan bermula dari tahun 2020
ECN.Broker menawarkan akaun type ECN kepada pelanggan iaitu
✅ ECN
✅ ECN FIX
✅ ECN MINI
✅ ECN STD
Kelebihan akaun ECN adalah anda berdagang terus ke Pasaran tanpa melalui orang tengah serta harga Bid/Ask terus dari Liquidity Provider
dengan acc ECN spread lebih rendah kerana tiada markup daripada broker
sila join group telegram ECN.Broker Malaysia untuk sebarang maklumat

Untuk mendaftar akaun sila buka akaun melalui pautan di bawah
client.ecn.broker/#/register?referral=2426A
contact : +60 11-1316 7934
lagi tentang info dan ulasan berita ekonomi (Fundemental Analisis) t.me/unlimitedfundamental

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend