Berita Ekonomi Forex Minggu ini

Ulasan berita ekonomi dari 29 Jan – 2 Feb 2024 ( Isnin – Jumaat)
Pratonton minggu ini. Selamat datang ke minggu FED! Semua mata tertuju kepada Fed dan pasaran buruh. Nonfarm Payrolls
Kita mengharungi minggu yang sibuk pada minggu ini. Walaupun turun naik yang agak besar pada minggu lepas, indeks dolar berakhir minggu lalu dengan hari yang tidak menentu sepenuhnya. Dan pada masa penutupan Candle Jumaat, harga menghampiri pembukaan hari itu, meninggalkan Candle dengan bayang-bayang atas dan bawah yang tinggi dan badan yang pendek.

Isnin, 29 Januari. Dolar mungkin berada di bawah tekanan
Kalendar ekonomi, seperti yang sering berlaku pada hari Isnin, tidak banyak dengan acara penting.
Pada siang hari laporan bulanan Bundesbank akan diterbitkan. Ia mengandungi maklumat yang relevan, data statistik dan analisis keadaan semasa dan jangkaan ekonomi terkuat di zon euro. Memandangkan harga penutupan Candle Jumaat adalah lebih rendah daripada harga pembukaannya, senario utama mungkin adalah kelemahan dolar oleh inersia.

Selasa, 30 Januari. Semuanya bergantung pada pasaran buruh
Euro semakin menarik perhatian pedagang dan pelabur. Menurut penganalisis Goldman dan JPMorgan, mata wang Eropah mencabar yen sebagai instrumen dagangan bawa.
Selasa akan menjadi hari yang sibuk untuk data zon euro. Data KDNK dari Perancis, Sepanyol, Jerman, Jerman dan zon euro akan dikeluarkan sepanjang hari. Secara umum, gambaran keseluruhan dijangka tidak jauh berbeza daripada statistik untuk suku sebelumnya. Walau bagaimanapun, berat sebelah dalam mana-mana arah boleh mengukuhkan atau melemahkan euro, yang seterusnya, boleh menjadi salah satu pemacu kepada pergerakan Greenback.

Semasa sesi A.S., data mengenai indeks harga rumah, pembukaan pekerjaan dan keyakinan pengguna dalam sektor ekonomi akan dikeluarkan. Menjelang data Non Farm Payrol  pada hari Jumaat, tumpuan peniaga adalah pada statistik pasaran buruh.

Rabu, 31 Januari. Dolar A.S. mungkin mendapat sokongan
Rabu ini kita akan mengetahui keputusan mesyuarat pertama Rizab Persekutuan AS tahun ini. Menurut Alat CME FedWatch, kebarangkalian pemotongan kadar faedah 25 mata pada mesyuarat Mac ialah 46%. Dalam erti kata lain, pasaran menjangkakan langkah ke arah melonggarkan MPC. Satu-satunya persoalan ialah bilakah pengawal selia A.S. akan bergerak untuk menurunkan kadar faedah.
Namun, data terkini menunjukkan bahawa pasaran terlalu optimistik terhadap isu ini, dan komen berhati-hati ahli Fed mengesahkannya. Jika pengawal selia mengambil sikap tunggu dan lihat dan mengumumkan bahawa kadar akan kekal tidak berubah pada bulan Mac, dolar AS boleh mengukuhkan kedudukannya dengan ketara.

Khamis, 1 Februari. Dolar AS mungkin berada di bawah tekanan
Pedagang akan memberi tumpuan kepada inflasi di zon euro. Dalam ucapan terbarunya, ketua ECB Christine Lagarde menyatakan bahawa ECB akan mendasarkan dasar monetarinya pada kadar pertumbuhan inflasi.
Menurut data awal, indeks harga pengguna akan meneruskan aliran menurunnya. Bagaimanapun, adalah membimbangkan bahawa indeks tiba-tiba meningkat pada bulan lepas. Jika cerita itu berulang, euro mungkin mengukuh dengan ketara berbanding dolar.
Semasa sesi Amerika, data PMI akan dikeluarkan. Indeks itu dijangka lebih rendah berbanding bulan lepas dan di bawah tanda penting “50”, memisahkan pertumbuhan daripada penurunan. Dinamik sedemikian mungkin menunjukkan bahawa keadaan ekonomi A.S. terus bertambah buruk secara beransur-ansur.

Jumaat, 2 Februari. Dolar AS mungkin berada di bawah tekanan
Pada hari Jumaat, data penting mengenai pasaran buruh AS – Nonfarm Payrolls – akan diterbitkan. Menurut ramalan awal, selepas data kukuh sebelumnya yang tidak dijangka, pasaran menjangkakan statistik pasaran buruh yang agak lemah. Kadar pengangguran pada bulan Januari sepatutnya meningkat sedikit (kepada 3.8%). Senarai gaji bukan ladang harus menunjukkan kadar pertumbuhan yang lebih lemah sebanyak 177K (selepas peningkatan 216K pada bulan Disember). Penunjuk purata gaji setiap jam sepatutnya berkembang sebanyak 4.1% (peningkatan yang sama dicatatkan pada bulan Disember

Apakah yang perlu diharapkan oleh peniaga dan pelabur?
Minggu ini akan menjadi berita utama yang berbaloi”⚡. Ada kemungkinan bahawa peristiwa ini akan mencukupi untuk menentukan vektor pergerakan indeks dolar dalam jangka pendek. Sudah tentu, retorik Fed akan menentukan banyak perkara.

Tetapi apa yang kita boleh pasti ialah turun naik pasaran yang tinggi pada latar belakang berita📰📈. Oleh itu, amat penting untuk mematuhi peraturan pengurusan risiko dan tidak melupakan henti kerugian📊⚠.

Dapatkan Tool Trading ini dengan membuka akaun ECN.Broker

Get 30% Deposit Bonus. Support floating margin
No Lot Require for withdrawal
Redeposit still can Claim Bonus

Register now
client.ecn.broker/#/register?referral=E4C47

Juga anda akan mendapat Access tool Trading
Bookmap HeatMap
bookmap Iceberg Hunting
paid Signal FX leader
AI Dashboard Signal

Untuk limited access Signal Sila join Group di bawah

t.me/+JwHM5s_288BhZjBl

Related Posts

Refinance Rumah.

Mempunyai Masalah Kewangan? Hutang Terlalu Banyak?Refinance Rumah ialah Solusi Anda!Dapatkan

Refinance Rumah

Mempunyai Masalah Kewangan? Hutang Terlalu Banyak?Refinance Rumah ialah Solusi Anda!Dapatkan

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend