CPI As,telah capai inflasi kemuncak

tajuk utama cpi ,Julai kekal pada 5.4%, penurunan kepada 4.3%, seperti yang diramalkan.

Dolar melemah, hasil Perbendaharaan bercampur-campur, kerana kenaikan suku pertama menurun.

Harga kereta terpakai meningkat 0.2% pada bulan Julai selepas kenaikan 10% pada bulan Jun.

Harga pengguna Amerika memberikan petunjuk pertama bahawa kenaikan yang berleluasa sejak Januari mungkin telah mencapai puncaknya, memberi sokongan kepada Federal Reserve bahawa kenaikan inflasi adalah buat sementara.

Indeks Harga Pengguna (CPI) meningkat 0.5% seperti yang diramalkan pada bulan Julai, turun dari 0.9% pada bulan Jun. Kadar tahunan tidak berubah pada 5.4%, sepadan dengan kenaikan terbesar sejak Ogos 2008, melaporkan Jabatan Tenaga Kerja di Washington, D.C. Ia telah diramalkan akan menurun pada sekitar 5.3%.

Harga teras, yang tidak termasuk kos tenaga dan makanan yang tidak menentu, naik 0.3% pada bulan itu, juga turun dari 0.9% pada bulan Jun dan lebih rendah daripada unjuran 0.4%. Kadar tahunan adalah 4.3% pada bulan Julai, seperti yang diharapkan oleh penganalisis, daripada 4.5% sebelumnya.

Harga mengalami kemerosotan pada tahun ini ketika ekonomi dibuka kembali dan permintaan pengguna, gangguan rantai bekalan dan kekurangan tenaga kerja yang digabungkan dengan pembalikan kejatuhan pada tahun lalu, yang mendorong kenaikan inflasi ke paras tertinggi dalam lebih dari 10 tahun




Dasar Rizab Persekutuan

Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) mengekalkan kadar dana hampir sifar selama 18 bulan terakhir dan mengekalkan hasil jangka pendek pada paras terendah dengan $ 120 bilion dalam tempoh sebulan
 
Federal Reserve mengekalkan selama hampir satu tahun, sejak mengadopsi rata-rata inflasi sebagai diagnosis polisinya pada September lalu, bahawa kenaikan harga yang besar akan berkurang dan berhenti
Hasil perbendaharaan dan dolar telah meningkat sejak minggu lalu ketika komen dari beberapa pegawai Fed, termasuk Naib Ketua Richard Clarida, dan laporan Nonfarm Payrolls yang lebih kuat daripada yang dijangkakan pada hari Jumaat, menjadikan keadaan pasaran pekerja untuk pengurangan pembelian bon.
 
Pegawai bank pusat tidak memberikan garis masa untuk pembalikan polisi yang di anjurkan tetapi Bahan Unjuran bulan Jun yang menyusun anggaran Fed, menaikkan ramalan Indeks Harga Perbelanjaan Penggunaan Peribadi (PCE) tahunan untuk 2021 menjadi 3.4% dari 2.4% dan kadar inti menjadi 3.0% dari 2.2%.

KDNK dan perbelanjaan pengguna

Ekonomi AS berkembang pada kadar tahunan 6.5% pada suku kedua berikutan kadar 6.3% pada tiga bulan pertama tahun ini.

perbelanjaan pengguna meningkat 11.8% pada suku kedua, ketika program vaksinasi berakhir. Dan Amerika bertindak balas dengan banyak pembelian, perjalanan dan aktiviti dari percutian hingga sumber makanan.

Harga kereta dan lori terpakai, yang meningkat pesat pada separuh pertama tahun ini kerana kereta baru menjadi semakin teruk kerana kelewatan pembuatan yang disebabkan oleh kekurangan cip komputer, pada bulan Julai dan hanya meningkat 0.2%, setelah melonjak 10% pada bulan Jun.

Harga pakaian tidak berubah berikutan kenaikan 0.7% pada bulan Jun. Kos perkhidmatan pengangkutan turun sedikit setelah meningkat lebih dari 1% pada bulan Jun

Kesimpulannya

CPI yang sedikit pada bulan Julai tidak mengubah latar belakang ekonomi yang akan mengekalkan tahap inflasi yang lebih tinggi pada separuh kedua tahun ini.

Kekurangan tenaga kerja, kenaikan kos tenaga dan kekurangan komponen dan rantaian bekalan, akan terus memberi tekanan kepada perniagaan untuk mengekalkan margin keuntungan.

Sebagai contoh, sektor riadah dan perhotelan, yang paling parah dalam kehilangan pekerjaan tahun lalu, masih mempunyai lebih daripada 1.6 juta bukaan.

Majikan terpaksa menaikkan gaji atau menawarkan bonus penandatanganan kerana Jabatan Tenaga Kerja melaporkan 10.07 juta jawatan yang tidak diisi pada bulan Jun, yang tertinggi dicatat untuk tinjauan Pembukaan Pekerjaan dan Perolehan Pekerja (JOLTS).

Analisa teknikal mingguan

Untuk membuka akaun weltrade sila mendaftar melalui pautan link di bawah

my.weltrade.com/trading/type_account?r1=ipartner&r2=28439

atau rujuk gambar rajah di bawah bagi mengisi ruang partner ,masukan no partner 28439 bagi memudahkan urusan melalui LD

Untuk Keterangan atau maklumat Lanjut boleh melalui Wassap,page fb WeltradeMY ,Youtube Channel,telegram dan IG Weltrademy
www.wassap.my/+60134099787
www.facebook.com/WeltradeMY
www.youtube.com/channel/UClUHYCMfSpQexT0Ay_Zs-hw/featured
t.me/weltrademalaysiaofficial
www.instagram.com/weltrademy/

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend