US Nonfarm Payrolls

Gaji dari sektor pertanian meningkat 850,000, lebih baik daripada anggaran 700,000 dari tinjauan Reuters dan peningkatan pada jumlah keseluruhan 583,00 yang di keluarkan pada bulan Mei. Tahap pengangguran secara tidak dijangka meningkat kepada 5.9% daripada 5.7% akibat lebih ramai orang mencari peluang pekerjaan dan dikira sebagai penganggur

Nonfarm Payrolls

Markets: Equities

Ekuiti berjaya dengan ketiga-tiga purata AS utama di wilayah positif. The Dow memperoleh 152.82 mata peningkatan, 0.44% kepada 34.786.35. S&P 500, meningkat untuk hari ketujuh berturut-turut, mencatat rekod kenaikan pada 4,352.34 naik 0,75%, 32,40. Nasdaq juga meningkat ke paras tertinggi sepanjang masa pada 14,639.33, dan naik ke paras 116.95,sekitar 0.81%.

S&P 500

Sumber CNBC

Saham bertindak balas terhadap pembayaran gaji di dalam arus ekonomi.

Sekiranya peluang pekerjaan lebih banyak di tawarkan, misalnya lebih dari satu juta, pasaran mungkin mulai memberi impak pada penurunan bon federal reserve sebelumnya. Bank pusat juga telah membeli $ 120 bilion,dan sekuriti yang disokong gadaian  perjanjian selama tempoh melebi 1 tahun,pada dasarnya membekukan kadar jangka masa pendek. Kadar faedah yang lebih tinggi pada bank pusat untuk melambatkan peningkatan ekonomi dan inflasi.

Sekiranya gaji lebih sedikit yang di tawarkan dari jumlah sepatutnya, jika contoh di bawah 583.000 bulan lalu, ia akan meningkatkan kenaikan gaji yang lebih tinggi kerana para majikan bersaing untuk mengambil pekerja.

Pertumbuhan di amerika tidak dipersoalkan kerana ekonomi  di AS berkembang pada kadar 7.8% pada suku kedua dari Atlanta Fed GDPNow.

Inflasi meningkat tiga kali ganda tahun ini dan inflasi pembayaran upah adalah sumber utama. purata pendapatan setiap jam hampir dua kali ganda meningkat sekitar 3.6% pada bulan jun daripada jumlah 1.9% pada bulan mei.

Indeks Harga Pengguna (CPI), yang mewakili apa yang dibayar oleh isi rumah untuk barang dan perkhidmatan, telah melonjak naik dari 1.4% pada bulan januari kepada 5% pada bulan mei.Perbelanjaan penggunaan peribadi teras index (PCE), ukuran dari data fed, mencatat  kenaikan 3.4% pada bulan mei, dan kadar tahunan tertinggi dalam tempoh 29 tahun.

CPI

Sumber CNBC

Hasil selama tempoh 2 tahun telah turun sekita 2 mata asas kepada 0.238%. Ia telah memperoleh 3 mata dari pertemuan Fed. Bon 30 tahun itu kehilangan 4 mata dan menurun ke paras 2.045%, terendah sejak 16 februari.

hasil telah menurun kerana dua sebab. Pertama, walaupun terdapat banyak kecurigaan bahawa lonjakan inflasi memiliki aspek jangka panjang yang besar, sebahagian besar kenaikan separuh pertama adalah kesan dari asas sementara, seperti yang ditegaskan oleh Fed. Sekiranya inflasi pada kedua berterusan mengikut kadar semasa, reaksi hasil akan berubah.

walaupun unjuran ekonomi Fed meramalkan kenaikan dua kadar pada tahun 2023, ketua fed jerome powell berhati-hati tidak memberikan petunjuk mengenai bila akan berlaku sekiranya Fed akan mulai mengurangi pembelian bonnya.

Akhirnya,Fed di Jackson Hole di Wyoming, dianggap sebagai tempat yang sangat baik bagi ahli FOMC untuk memulakan perbincangan mengenai perincian mengakhiri wabak pandemik covid-19. 

Related Posts

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Send this to a friend